Aanbestedende diensten moeten vanuit flankerend beleid bij de Aanbestedingswet 2012 de standaard klachtenregeling uitvoeren en onderdeel laten zijn van hun aanbestedingsbeleid.
Het is hiervoor noodzakelijk dat de aanbestedende dienst:
Minimaal twee personen binnen haar organisatie aanwijst die als onafhankelijk meldpunt fungeren. Deze personen hebben verstand van inkoop en aanbesteden, bij voorkeur met een juridische achtergrond en zijn niet betrokken bij de concrete aanbesteding waar betreffende klacht op van toepassing is;
In haar aanbestedingsbeleid een beschrijving opneemt van de klachtenprocedure;
Bij iedere aanbesteding meldt waar ondernemers een klacht kunnen indienen en hoe de klachtenprocedure zal verlopen.
In de praktijk blijkt dat het voor veel aanbestedende diensten niet mogelijk of wenselijk is om zelfstandig een klachtenmeldpunt in te richten.
Vaak beschikken aanbestedende diensten niet over onafhankelijke personen met (juridische) kennis van inkoop en aanbesteden buiten haar eigen inkooporganisatie. Bovendien blijkt het lastig om de continuïteit van het klachtenmeldpunt en een snelle behandeling van klachten te waarborgen en wordt al gauw de schijn van belangenverstrengeling gewekt.
Speciaal hiervoor is Klachtenmeldpunt Aanbesteden opgericht.
Om u een gedegen en onafhankelijk alternatief te bieden.
“Een onafhankelijke deskundige klachtenregeling”
“De samenwerking met het Klachtenmeldpunt van Conducto is prettig, snel en professioneel. Het grote voordeel is dat het Klachtenmeldpunt snel kan schakelen met een onafhankelijk jurist uit een andere hoek van het land, zodat zowel de partij met de klacht als De Connectie snel een objectieve uitspraak hebben.”
Renate Monsees
De Connectie
“De samenwerking is uitstekend. Wanneer er een klacht binnenkomt worden wij hiervan direct in kennis gesteld. Het aangeleverde advies is begrijpelijk geschreven en als bijlage te gebruiken bij de communicatie naar de klagende onderneming. Gelukkig komt het voor onze organisaties zeer weinig voor maar je hebt wel de zekerheid dat een klacht onafhankelijk en integer wordt behandeld. Wij opteren voor een nog jarenlange samenwerking.”
Wilco van Schagen
Gemeente Hoorn
Word nu lid
En laat je door ons ontzorgen
Richt bij ons, net als meer dan 50 andere organisaties, je standaard klachtafhandeling bij aanbestedingsprocedures in. Door lid te worden borg je structureel een onafhankelijke en deskundige klachtenregeling voor je organisatie en voldoe je aan de regelgeving die in dit kader voortvloeit uit de Aanbestedingswet 2012, welke in 2013 in werking is getreden.
Een greep uit onze leden
Deze aanbestedende diensten hebben hun standaard klachtenregeling bij ons ingericht: